TO TOP

Prof. Dr. Roland Weidle - Publications

Table of Contents

Publications in Preparation or Submitted    I    Books    I    Editions    I    Articles    I    Reviews    I    Miscellaneous    I    Papers    I    Doctoral Theses


Publications in Preparation, Submitted or in Print

  • A Comprehensive Guide to Shakespeare's Sonnets. Bloomsbury, Nov. 2024. Arden Shakespeare. [Submitted]
  • With Sarah Briest, Marvin Kruse, Jan Mosch, Sara Tuckwell and Jan Willing. "'Wir müssen dekonstruieren! Das Spiel(en) mit Shakespeare an Rhein und Ruhr." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2022/23. Shakespeare Jahrbuch, vol. 160, 2024. [Submitted]

Books


Editions

"Transmedial and Transgeneric Narration" (Focus Editor). Anglistik. International Journal of English Studies, vol. 18, no. 2, 2007, pp. 7-140.

with Britta Martens. Die Inszenierung der Diskurse: Ein Handbuch zum Theater. Pygmalion Press, 1999. 


Articles

  • "'What do you read, my Lord?': Purposes and Potential of English Literary Studies." 200 Years of National Philologies: From Romanticism to Globalization, edited by Christoph Strosetzki, Palgrave Macmillan, 2023, pp. 123-135.
  • "Am I a Machiavel?': Regieren und Intrigieren bei Shakespeare." Comparatio. Zeitschrift für vergleichende Literaturwissenschaft, vol. 14, no. 1, 2022, pp. 83-101.
  • "'What do you read, my lord?': Aufgaben und Möglichkeiten einer anglistischen Literaturwissenschaft." 200 Jahre Nationalphilologien: Von der Romantik zur Globalisierung, edited by Christoph Strosetzki, Metzler, 2021, pp. 155-169.
  • "'In-Yer-Face-Laughter': Zur Komik der Gewalt in Anthony Neilsons Normal und Martin McDonaghs The Beauty Queen of Leenane." Wider alle Regeln? Theorie und Geschichte gespielter Komik im 20. Jahrhundert, edited by Guido Hiß et al., Athena, 2021, pp. 71-89.
  • "Hamlet and the Limits of Euphuism: A Response to Frederick Kiefer." ConnotationsA Journal for Critical Debate, vol. 29, 2020, pp. 115-124. [Link]
  • with Burkhard Niederhoff. "Perspektive - Frühe Neuzeit / Perspective - Early Modern Period." Handbuch Historische Narratologie, edited by Eva von Contzen and Stefan Tilg, J. B. Metzler, 2019, pp. 157-169.
  • "'If man were porter of hell gate': Dante in der englischen frühen Neuzeit und Shakespeares Hölle." Komparatistische Perspektiven auf Dantes Divina Commedia: Lektüren, Transformationen und Visualisierungen, edited by Stephanie Heimgartner and Monika Schmitz-Emans, spectrum Literaturwissenschaft, Vol. 56, De Gruyter, 2017, pp. 184-205.
  • "The Early Modern Stage as Agency of Comparison: Negotiating Stow's London in Eastward Ho!Kulturen des Vergleichs, edited by Annette Simonis and Linda Simonis, Winter 2016, pp. 101-123.
  • "Konkomitante Komik: Rosencrantz und Guildenstern in Hamlet." Wer lacht, zeigt Zähne: Spielarten des Komischen, edited by Johann N. Schmidt, Felix C. H. Sprang and Roland Weidle, Wissenschaftlicher Verlag, 2014, pp. 147-155.
  • with Johann N. Schmidt and Felix C. H. Sprang. "Wer lacht, zeigt Zähne: Spielarten des Komischen." Wer lacht, zeigt Zähne: Spielarten des Komischen, edited by Johann N. Schmidt, Felix C. H. Sprang and Roland Weidle, Wissenschaftlicher Verlag, 2014, pp. 1-6.
  • "Zur Rekonstruktion von 'Shakespeares' immanenter theatraler Poetik: Probleme und Auswege - aufgezeigt an Hamlet." Poiesis. Praktiken der Kreativität in den Künsten der Frühen Neuzeit, edited by Valeska von Rosen et al., diaphanes, 2013, pp. 257-271.
  • "'All shall be well?' Überlegungen zur friedensstiftenden Funktion des Traumes in William Shakespeares Sommernachtstraum." Frieden als Balance in Psychotherapie und politischem Handlungsraum: Prozessdynamische Perspektiven, edited by Hermes Andreas Kick and Günter Dietz, Lit, 2013, pp. 145-162.
  • "'Mothers can tell things': Writing the Female in Graham Swift's Out of this World (1988), Last Orders (1996) and Tomorrow (2007)." Anglistik, vol. 24, no. 1, 2013, pp. 77-87.
  • "Terrorismus und Terror in John Miltons Paradise Lost." Lesarten des Terrorismus, edited by Norbert Greiner and Felix Sprang, Wissenschaftlicher Verlag, 2011, pp. 37-51.
  • "Mimetic Narration: Documentary Theatre and the Staging of Truth." Narrative in Drama, vol. 18, Wissenschaftlicher Verlag, 2011, pp. 63-79.
  • "'Am I subtle?' - Warum The Merry Wives of Windsor nicht komisch ist und es dennoch funktioniert." Das überschätzte Kunstwerk. Literatur - Film - Kunst, edited by Hans-Peter Rodenberg, Lit, 2010, pp. 37-46.
  • "The Ethics of Metanarration: Empathy in Ian McEwan's Novels." Ian McEwan: Art and Politics, edited by Pascal Nicklas, Universitätsverlag Winter, 2009, pp. 57-72.
  • "Unmanning the Self: The Troublesome Effects of Sympathy in Thomas Otway's Venice Preserv'd. A Response to Elizabeth Gruber." Connotations: A Journal for Critical Debate, vol. 17, no. 2-3, 2009, pp. 200-209. [Link]
  • "Value Constructions in Narratives Across Media: Towards a General Typology. A Reply to Lisbeth Korthals Altes." Amsterdam International Electronic Journal for Cultural Narratology, vol. 5, 2008/2009. [Link]
  • "Krise des Vertrauens: Variationen über ein Thema in Shakespeares Sturm." Verantwortung und Vertrauen: Grundlage einer zukunftsfähigen Gesellschaft, edited by Hermes A. Kick and Felix Unger, Mattes, 2009, pp. 117-133.
  • "Die Tragödie als Ort des Scheiterns: Grenzsituationen und das Ich-Selbst in Shakespeares King Lear." Karl Jaspers im Schnittpunkt von Zeitgeschichte, Psychopathologie, Literatur und Film, edited by Dietrich von Engelhardt and Horst-Jürgen Gerigk, Mattes, 2009, pp. 169-185.
  • with Norbert Greiner. "Die Struktur der tragischen Begebenheit im Lichte der 'Grenzsituation' von Karl Jaspers - mit Blick auf Hamlet." Karl Jaspers im Schnittpunkt von Zeitgeschichte, Psychopathologie, Literatur und Film, edited by Dietrich von Engelhardt and Horst-Jürgen Gerigk, Mattes, 2009, pp. 187-203.
  • "Organizing the Perspectives: Focalization and the Superordinate Narrative System in Drama and Theater." Point of View, Perspective, and Focalization. Modeling Mediation in Narrative, edited by Peter Hühn et al., Narratologia, de Gruyter, 2009, pp. 221-242.
  • "'The Play's the Thing': Rollenspiel und Identitätskrise in Hamlet." Hamlet von William Shakespeare. Theatralität und Tod in Michael Thalheimers Inszenierung am Thalia Theater Hamburg, edited by Ortrud Gutjahr, Theater und Universität im Gespräch, vol. 8, Königshausen & Neumann, 2009, pp. 113-121.
  • "Organization, Presentation, and Participation: Transgeneric and Transmedial Approaches to Superordinate Narration." Anglistik. International Journal of English Studies. Focus on Transmedial and Transgeneric Narration, vol. 18, no. 2, 2007, pp. 7-24.
  • "Formen der Selbstwahrnehmung und die Veränderung der Tragödie: Titus Andronicus und King Lear." Literaturwissenschaftliches Jahrbuch, vol. 48, 2007, pp. 109-127.
  • "Skizzen zum literarischen Profil eines Jahrzehnts: Eine Einleitung." With Norbert Greiner. Cool Britannia: Literarische Selbstvergewisserungen vor der Jahrtausendwende, edited by Norbert Greiner and Roland Weidle, Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2006, pp. 1-11.
  • "Graham Swifts Last Orders: Humanistische Utopie oder historiografische Metafiktion?" Cool Britannia: Literarische Selbstvergewisserungen vor der Jahrtausendwende, edited by Norbert Greiner and Roland Weidle, Wissenschaftlicher Verlag Trier, 2006, pp. 127-145.
  • "Negotiations of Personal Identity in Eighteenth-Century Domestic Tragedy: John Locke, George Lillo and Edward Moore." Anglistik: Mitteilungen des Deutschen Anglistenverbandes, vol. 16, no. 2, 2005, pp. 35-48.
  • "'For They Are Actions that a Man Might Play': Role Play, Role Distance, Ego Identity and the Construction of Shakespearean Tragedy." Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik, vol. 29, no. 2, 2004, pp. 173-197.
  • "'Rule as Role:' Erving Goffman's Theatrical Grammar and the Emergence of the Politician King in Shakespeare's Tetralogies." Erfurt Electronic Studies in English EESE, vol. 10, 2002. [Link]

Reviews

  • Aanstad, R.K., A Midsummer Night's Dream: Illustrated Handbook & Encyclopedia. Shakespeare's World and Words or There Will be Bawdy Publications, independently published, 2021. Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen, vol. 260, no. 2, 2023, pp. 430-1.
  • Engel, William E. The Printer as Author in Early Modern English Book History: John Day and the Fabrication of a Protestant Memory Art. Routledge, 2022. Anglistik: International Journal of English Studies, 2023, vol. 34, no. 3, pp. 256-257.
  • Schwanebeck, Wieland. Literary Twinship from Shakespeare to the Age of Cloning. Routledge, 2020. Shakespeare Jahrbuch, vol. 158, 2022, pp. 244-46.
  • Berensmeyer, Ingo. Literary Culture in Early Modern England, 1630-1700. De Gruyter, 2020. Anglistik: International Journal of English Studies, vol. 32, no. 2, 2021, pp. 156-158.
  • Miola, Robert S., editor. Hamlet. By William Shakespeare. 2nd ed., Norton Critical Edition, Norton, 2019. Peter Hulme and William H. Sherman, editors. The Tempest. By William Shakespeare. 2nd ed., Norton Critical Edition, Norton, 2019. Editionen in der Kritik: Editionswissenschaftliches Rezensionsorgan, vol. XI, 2021, pp. 21-23, edited by Jochen Johrendt, Weidler Verlag, Berliner Beiträge zur Editionswissenschaft 20, edited by Hans-Gert Roloff.
  • Bross, Martina. Versions of HamletPoetic Economy on Page and Stage. Schöningh, 2017. Anglia, vol. 137, no. 3, 2019, pp. 507-511.
  • Suhren, Kathrin. Shakespeares Charismatiker: Herrschaftsentwürfe in den Historien und Römerdramen im Blick Max Webers, Winter, 2017. Shakespeare Jahrbuch, vol. 155, 2019, pp. 274-275.
  • Alber, Jan. Unnatural Narrative: Impossible Worlds in Fiction and Drama. U of Nebraska P, 2016. Anglistik, vol. 29, no. 1, 2018, pp. 159-160.
  • Gelfert, Hans-Dieter. William Shakespeare in seiner Zeit. München. C. H. Beck, 2014. Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen, vol. 252, no. 1, 2015, pp. 193-195.
  • Burt, Richard. Medieval and Early Modern Film and Media. Palgrave Macmillan, 2008. Russell Jackson. Shakespeare Films in the Making: Vision, Production and Reception. Cambridge UP, 2007. Margaret Jane Kidnie. Shakespeare and the Problem of Adaptation. Routledge, 2009. Shakespeare Jahrbuch, vol. 146, 2010, pp. 235-238.
  • Arnold, Oliver. The Third CitizenShakespeare's Theater and the Early Modern House of Commons. Johns Hopkins UP, 2007. European Journal of English Studies, vol. 13, no. 1, 2009, pp. 119-121.
  • Ravelhofer, Barbara. The Early Stuart Masque. Dance Costume, and Music. Oxford UP, 2006. Anglia, vol. 127, no. 1, 2009, pp. 145-149.
  • Boecker, Bettina. "Shakespeares elisabethanisches Publikum: Formen und Funktionen einer Fiktion der Shakespearekritik und-forschung." Theatron. Studien zur Geschichte und Theorie der dramatischen Künste, vol. 48, Niemeyer, 2006. Anglia, vol. 125, no. 3, 2007, pp. 536-541.
  • Dobranski, Stephen B. Readers and Authorship in Early Modern England. Cambridge UP, 2005. Symbolism: An International Annual of Critical Aesthetics, vol. 7, 2007, pp. 348-353.
  • Bruster, Douglas und Robert Weimann. Prologues to Shakespeare's Theatre: Performance and Liminality in Early Modern Drama. Routledge, 2004. Shakespeare-Jahrbuch, vol. 143, 2007, p. 269.

Miscellaneous

  • With Sarah Briest, Marvin Kruse, Jan Mosch, Sara Tuckwell and Jan Willing. "Let's Get Drunk on Shakespeare: Die neue Normalität auf den Bühnen in NRW." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2021/22. Shakespeare Jahrbuch, vol. 159, 2023, pp.135-56.
  • "Theater als Labor." Damals. Das Magazin für Geschichte (Special Issue: Shakespeare und seine Zeit. Dichter, Mahner, Manager), no. 6, 2022, pp. 34-39.
  • "Eine Biographie mit Lücken." Damals. Das Magazin für Geschichte, (Special Issue: Shakespeare und seine Zeit. Dichter, Mahner, Manager), no. 6, 2022, pp. 16-21.
  • with Sarah Briest, Marvin Kruse, Jan Mosch, Sara Tuckwell and Jan Willing. "Lockdown Love: Shakespeare auf Distanz in NRW." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2020/21. Shakespeare Jahrbuch, vol. 158, 2022, pp. 173-89.
  • with Sarah Briest, Jan Mosch, Sara Tuckwell and Jan Willing. "'Das ist keine Komödie mehr!": Theater in NRW erteilen Absage an die unerträgliche Leichtigkeit des Scheins." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2019/20. Shakespeare Jahrbuch, vol. 157, 2021, pp. 208-219.
  • with Sarah Briest and Jan Mosch. "Von Idealisten und Fatalisten: Shakespeares einsame Masken- und Machtspieler in NRW." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2018/19. Shakespeare Jahrbuch, vol. 156, 2020, pp. 229-255.
  • with Sarah Briest and Jan Mosch. "'#MeToo? Lumpenpüppchen und reaktionäre Travestien auf den Bühnen in Nordrhein-Westfalen." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2017/18. Shakespeare Jahrbuch, vol. 155, 2019, pp. 203-224.
  • with Sarah Briest and Jan Mosch. "'You Want It Darker:' Shakespeares Zombies in Nordrhein-Westfalen." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2016/17. Shakespeare Jahrbuch, vol. 154, 2018, pp. 181-201.
  • with Sarah Briest and Jan Mosch. "'All for your delight': Politik und Plattitüden an Rhein und Ruhr." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2015/16. Shakespeare Jahrbuch, vol. 153, 2017, pp. 179-196.
  • with Sarah Briest and Jan Mosch. "Konzepttheater, bis auf die Unterhosen: Shakespeare in NRW." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2014/15. Shakespeare Jahrbuch, vol. 152, 2016, pp. 189-210.
  • with Sarah Briest, Melanie Herrmann and Jan Mosch. "Schwarz-Weiß-Malerei, Partytiere und metatheatrale Versuche - Shakespeare in NRW." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2013/14. Shakespeare Jahrbuch, vol. 151, 2015, pp. 191-212.
  • with Sarah Briest, Melanie Heermann, Jan Mosch, Jennifer Riediger, Jonas Wrede. "Rollenspiele, Dokudrama, Pastiche und Experimente - Shakespeare an Rhein und Ruhr." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2012/13. Shakespeare Jahrbuch, vol. 150, 2014, pp. 173-185.
  • with Melanie Heermann, Jennifer Riediger, Jonas Wrede. "Starke Frauen und tragische Komödien - Shakespeare an Rhein und Ruhr." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2011/12. Shakespeare Jahrbuch, vol. 149, 2013, pp. 203-213.
  • with Ulrike Biskup, Norbert Greiner and Felix Sprang. "Theatrale Medialität: Medien-, Masken-, Machtspiele auf norddeutschen Bühnen." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 2004/2005. Shakespeare Jahrbuch, vol. 142, 2006, pp. 164-173.
  • with Martina Hütter, Alexander Koslowski, Fred Manthei. "Falstaff ist Guildo - Von der norddeutschen Sucht nach Volksfesttheater." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 1997/1998. Shakespeare Jahrbuch, vol. 135, 1999, pp. 160-167.
  • "The Gamblin' Fool." Die Inszenierung der Diskurse: Ein Handbuch zum Theater, edited by Britta Martens and Roland Weidle, Pygmalion Press, 1999, pp. 191-194.
  • "Ansteckende Wünsche." Die Inszenierung der Diskurse: Ein Handbuch zum Theater, edited by Britta Martens and Roland Weidle, Pygmalion Press, 1999, pp. 200-203.
  • "New Languages: An Abridged Interview with Peter Greenaway." Die Inszenierung der Diskurse: Ein Handbuch zum Theater, edited by Britta Martens and Roland Weidle, Pygmalion Press, 1999, pp. 220-224.
  • "Das Lone Twin Network." Die Inszenierung der Diskurse: Ein Handbuch zum Theater, edited by Britta Martens and Roland Weidle, Pygmalion Press, 1999, pp. 229-231.
  • "Werkstattbericht." Die Inszenierung der Diskurse: Ein Handbuch zum Theater, edited by Britta Martens and Roland Weidle, Pygmalion Press, 1999, 237-239.
  • with Martina Hütter, Fred Manthei and Dietrich Schwanitz. "'Full of sound and fury...' Wie man mit Shakespeare tiefe Gefühle auslotet und doch im Flachen strandet." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 1996/1997. Shakespeare Jahrbuch, vol. 134, 1998, pp. 198-205.
  • with Dietrich Schwanitz. "Shakespeare und das Kino sind wie ein Strudel. Viele Angebote: Der Drehbuchautor aus Stratford irrt durch Hollywood." Die Welt, 31 May 1997.
  • with Martina Hütter, Fred Manthei and Dietrich Schwanitz. "Im Norden: Körperkult auf kahler Bühne." Theaterschau der Shakespeare-Inszenierungen 1995/1996. Shakespeare Jahrbuch, vol. 133, 1997, pp. 197-203.

Papers

  • "Shakespeare and Education." 12 February 2023, University of Tsukuba, Tokyo. [online]
  • "Why Shakespeare Matters." 28 January 2022, Technische Universität Dresden.
  • "Shakespeare in Prison. Margaret Atwood's Hag-Seed." 22 June 2021, Humboldt-Universität Berlin.
  • "Shakespeare und Machiavelli." Online paper as part of the lecture series "Shakespeare und Politik [Shakespeare and Politics]." Deutsche Shakespeare-Gesellschaft und Klassik-Stiftung Weimar, 28 May 2021. [Video Link]
  • "Die Inszenierung von Wahrheiten in Shakespeares Theater." Lecture series "'Making Truth': Wahrheitsproduktion und -durchsetzung in der Vormoderne", 12 Nov. 2019, Ruhr-Universität Bochum.
  • "'In-Yer-Face Laughter': Zur Komik der Gewalt im britischen und irischen Theater der 1990er." Lecture series "Wider alle Regeln?": Theorie und Geschichte gespielter Komik im 20. Jahrhundert, 20 Oct. 2019, Ruhr-Universität Bochum.
  • "'Am I a Machiavel?': Regieren und Intrigieren bei Shakespeare." Lecture series "550 Jahre Machiavelli", 2 July 2019, Ruhr-Universität Bochum.
  • "'Ein Paar von Liebenden, die Unglück haben': Ist Shakespeares Romeo und Julia noch zeitgemäß?" Werke der Weltliteratur, 21 June 2019, Blue Square Bochum.
  • "'What do you read, my lord?': Aufgaben und Möglichkeiten einer anglistischen Literaturwissenschaft." 200 Jahre Nationalphilologien: Von der Romantik zur Globalisierung, 14 June 2019, University Münster.
  • "Der Mensch als Erklärer der Natur: Francis Bacon und die Erneuerung der Wissenschaft." 14 Feb. 2019, Herzogin Anna Amalia Bibliothek, Weimar.
  • "'(Not) of an age' and 'for all time'?: Shakespeare between historicity and modernity." 8 Nov. 2016, FU Berlin.
  • "Introduction to Shakespeare." 18 Oct. 2016, Wroclaw University, Poland.
  • "Warum Shakespeare?" Ringvorlesung "Alle Jubeljahre - Erinnerung an bedeutende Persönlichkeiten", 6 June 2016, Blue Square Bochum.
  • "Romeo und Julia." Theatergespräche Münster, 30 Nov. 2015, Theatertreff Münster.
  • "'If man were porter of hell': Dantes Inferno und Shakespeares Hölle." Lecture Series "Shakespeares Dante", 5 Nov. 2015, Herzogin Anna Amalia Bibliothek, Weimar.
  • "Aushandlungskulturen im England der Frühen Neuzeit." 22 Oct. 2013, Hamburg University.
  • "Hamlet - an overrated play?" 31 May 2012, Bielefeld University.
  • "The Staging of Desire in Renaissance Poetry." 4 April 2012, University of South Carolina, Columbia, USA.
  • "Is Hamlet World Literature? Five Answers." 3 April 2012, University of South Carolina, Columbia, USA.
  • "'Alles wird gut'?: Überlegungen zur Funktion des Traumes in William Shakespeares Sommernachtstraum." Friedensprozesse: Person - Situation - Kultur. Wege in Wissenschaft, Kunst und Religion. Symposium of the IEPG, 7 May 2011, Mannheim.
  • "'I could a tale unfold': Narrating Death in Shakespeare's Tragedies." English Faculty Lecture Series, 3 March 2011, University of Amsterdam.
  • "Mimetic Narration: Documentary Theatre and the Staging of Truth." Conference of the German Society for Contemporary Theatre and Drama in English (CDE), "Narrative in Drama", 3 - 6 June 2010, Liborianum Paderborn.
  • "Zur Rekonstruktion von 'Shakespeares' immanenter theatraler Poetik: Probleme und Auswege - aufgezeigt an Hamlet." Interdisciplinary Colloquium "Poiesis. Praktiken der Kreativität in den Künsten der Frühen Neuzeit", 13 - 15 May 2010, Veranstaltungszentrum der Ruhr-Universität Bochum.
  • "The Ethics of Metanarration: Empathy in Ian McEwan's Novels." International Conference "Ian McEwan: Art and Politics in the Age of Terrorism", 5 - 8 March 2009, Humboldt University Berlin.
  • "Value Constructions in Narratives Across Media: Towards a General Typology." Response paper to Lisbeth Korthals Altes. International Conference "Mind - Narrative - Ethics", 23 - 24 Jan. 2009, European Narratology Network, Hamburg University.
  • "Krise des Vertrauens: Variationen über ein Thema in Shakespeares Sturm." Verantwortung und Vertrauen: Grundlage einer zukunftsfähigen Gesellschaft. Interdisziplinäre gesellschaftliche und psychotherapeutische Perspektiven, 11 Oct. 2008, 9. Mannheim Ethics-Symposium.
  • "'The Play's the Thing': Rollenspiel und Identitätskrise in Hamlet." VII Symposium '"Theater und Universität im Gespräch" on Michael Thalheimer's production of Hamlet at the Hamburg Thalia-Theater, 4 May 2008, Thalia in der Gaussstraße, Hamburg.
  • "Terror und Terrorismus in John Miltons Paradise Lost." Lecture series "Poesie der Bombe: Literarische und theatrale Reflexionen auf den Terrorismus", 13 Nov. 2007, English Department, Hamburg University.
  • "The Crises of Sympathy and Mimetic Presentation: the Eighteenth-Century Stage between Perception and Apprehension." Leisure and the Making of Knowledge in 18th-century Europe, 31 Oct. - 2 Nov. 2007, Arbeitsstelle für Geschichte des Wissens und der Literatur, Hamburg University.
  • "Orte des Scheiterns: Grenzsituationen und das Ich-Selbst in Shakespeares King Lear." Psychopathologie, Kunst und Literatur im Geiste von Karl Jaspers, 12 - 13 Oct. 2007, Arbeitskreis Psychopathologie, Kunst und Literatur, Heidelberg.
  • "Organizing the Perspectives: Focalization and the Superordinate Narrative System in Drama." Internationales Symposium "Point of View, Perspective, Focalization: Modelling Mediacy", 13 - 15 Oct. 2006, Interdisciplinary Research Group Narratology (DFG), Hamburg University.
  • "'...he hath ever but slenderly known himself': Stationen der Selbstwahrnehmung in King Lear." Herbsttagung der Deutschen Shakespeare-Gesellschaft, 25 - 26 Nov. 2005, Hamburg University.
  • "Humanistische Utopie oder historiografische Metafiktion? Graham Swifts Last Orders." Lecture series on English Literature of the 1990s, 14 Dec. 2004, English Department, Hamburg University.
  • "Identity and the Essence of Tragedy in 18th Century Domestic Tragedy: George Lillo and Edward Moore." Annual Conference of the British Society for Eighteenth-Century Studies, 3 - 5 Jan. 2003, St Hugh's College, Oxford, GB.
  • "'For they are Actions that a Man Might Play:' Role Play, Role Distance, Ego Identity, and the Construction of Shakespearean Tragedy." Annual Conference of the Social History Society, 3 - 5 Jan. 2003, Leicester University, GB.
  • "The Formation of Strategic Interaction in Shakespeare's Tetralogies." 27 July 2001, English Department of the University of Auckland, New Zealand.

Doctoral Theses

  • Stober, Mirco. 'Says Shakespeare, who just now is much in fashion' – Shakespeare in the Theatre of Byron. 2023. PhD Thesis. (supervised with Burkhard Niederhoff)
  • Böhm, Svenja. Enemy Images in the James Bond Series: Narratives of Visibility and Invisibility. 2020. PhD Thesis. (supervised with Annette Pankratz)
  • Linne, Lena. Unlived Lives in English Literature: a Typological Study. 2019. PhD Thesis. (supervised with Burkhardt Niederhoff)
  • Briest, Sarah. Married to the City: the Early Modern Lord Mayor’s Show between Emblematics and Ritual. 2019. PhD Thesis. (supervised with Luuk A. J. R. Houwen)
  • Tomaszewski, Nina. Walter Charleton’s “The Ephesian Matron / Matrona Ephesia“: Contextual Studies, Bilingual Edition, Introduction  and Commentary. 2018. PhD Thesis. (supervised with Reinhold F. Glei)
  • de Waal, Ariane. Theatre on Terror: Subject Positions in British Drama. 2017. PhD Thesis. (supervised with Annette Pankratz)

Theses in preparation:

  • Mosch, Jan. Autonomy as Agony in Shakespeare's 'Great' Tragedies and Late Romances. (supervised with Uwe Klawitter)
  • Preuß, Jennifer. Forensic Star Trek - Rhetorik und Recht bei Shakespeare und Star Trek. (supervised with Linda Simonis)